Home » Uncategorized » Kariera przyszłości- Pracownik przedsiębiorcą

Blog

Kariera przyszłości- Pracownik przedsiębiorcą

Brałam ostatnio udział w videokonferencji odnośnie kreowania własnego wizerunku i budowania swojej własnej kariery. Konferencja odbyła się w zeszłym tygodniu w USA z udziałem Dana Schwabela, specjalisty od budowania wizerunku osobistego oraz top managerów HR, zarządzania różnorodnością m.in. z takich organizacji jak American Visa, Google, E&Y.

W trakcie tej  konferencji wiele mówiono o tym, jak zmienia się rynek pracy w związku z tym, że egzystują na nim różne pokolenia. Najbliższe lata mogą być bardzo ciekawe dla tego rynku. Do 2025 roku, 75 % całej siły roboczej świata stanowić będzie pokolenie Y. I to ono będzie podejmować kluczowe decyzje w firmach. Stąd padało wielokrotnie pytanie, jak organizacje są do tego przygotowane i co robią, żeby efektywnie korzystać z potencjału  pokoleń. Z przyjemnością słuchałam świetnych przykładów koegzystencji, szacunku dla odmienności oraz sposobów na wykorzystanie  różnorodnych wiekowo pracowników. Takiej dyskusji jeszcze w Polsce nie słyszałam, ale to mnie akurat nie dziwi.  Wśród polskich firm temat różnorodności mylony jest często z CSR, albo z obowiązkami wynikającymi z kodeksu pracy. A kiedy propouje się firmom wdrażanie programów zarządzania różnorodnością, to podchodzą często do tego, jak do jeża. No, ale nie to chciałam Wam przekazać 😉

Co mówili o nadchodzących zmianach pracodawcy? Będą oczekiwać od pracowników, żeby cały czas rozwijali swoje umiejętności miękkie i to nie tylko poprzez szkolenia w pracy i pracę, ale również poza nią. Chcą widzieć pracowników proaktywnych na swoich stanowiskach takich, który są zaangażowani, otwarci i elastyczni na zmiany. Mówili, że oczekują od nich podejścia przedsiębiorcy tzn. w swojej dziedzinie masz wiedzieć na bieżąco co się dzieje na rynku, proponować jakieś ciekawe rozwiązania biznesowe, uzupełniać swoją wiedzę z danego tematu, wiedzieć co robi konkurencja w tym obszarze itp. Mocno podkreślali aspekt wychodzenia poza swój zakres obowiązków.

Mówili też o tym, że od menedżerów będzie się oczekiwać otwartości i efektywnej komunikacji z tymi różnymi pokoleniami, żeby osiągać cele.

Konferencja zakończyła się wskazówkami odnośnie tego, jak działać w pracy z korzyścią dla siebie i dla budowania swojej pozycji w organizacji:

1. Dbaj o relacje, buduj swoje sieci networkingowe – warto łączyć się z ludźmi przy wspólnych ideach, poznawać inne osoby w organizacji ,ale też poza nią. Inwestować swój czas i zaangażowanie, a w zamian otrzymywać dobre relacje.

2. Wyróżniaj się z tłumu – to się mocno wiązało z tym, żeby wychodzić poza zakres swoich obowiązków. Interesować co się dzieje w firmie i angażować się w różny projekty, tematy niekoniecznie w naszych obszarach zawodowych.

3. Rozwijaj swoje umiejętności miękkie – digitalizacja społeczeństwa sprawia, że przenosimy się w świat wirtualny, więc coraz mniej zaczynamy korzystać z umiejętności miękkich, a to one odgrywają kluczową rolę w relacjach.

4. Proś o informację zwrotną na temat swojej pracy, ale proś o szczegółową informację zwrotną – to będzie dawać Tobie podstawę do dalszego rozwoju i pogłębianiu Twoich kompetencji.

5. Swoją drogę do sukcesu twórz według siebie, a nie oczekiwań innych – bo tylko wtedy będziesz się czuł/a spełniony/a w swojej pracy i będziesz miał/a energię do działania na każdym polu.

I tak to oto prawili za „wielką wodą” 😉 Podsumowując konferencję, to myślę, że dużo ciekawych wskazówek padło w trakcie niej. Dla mnie to po raz kolejny jasny sygnał tego, że sama wiedza i pokończone liczne kursy bez umiejętności miękkich, relacji niewiele znaczą. I chyba po raz pierwszy pojawia się zwrot, że oczekuje się od pracowników „bycia jak przedsiębiorca”. A to jest zdecydowanie nowy trend w naszych karierach.

Znacie na pewno ten oklepany zwrot, że „jedyne co jest w życiu pewne to zmiana”. Myślę, że następne lata wiele zmienią na rynku pracy i to w kierunku, który będzie dla nas zupełnie nowy.


2 komentarze

  1. Ja widzę zielone światło. Miałam szczęście pracować z szefem, który właśnie takiego podejścia od nas wymagał. Teraz wiem, że to super sprawa, człowiek nie może się znudzić, ciągle jest na topie i nawet pokolenie Y mu nie straszne.

  2. Oj dużo pracy jeszcze przed nami, dużo…Dziś standardowa postawa większości pracowników wobec pracodawców to: „wykonuję pracę od A do B, czyli to co mi karzesz szefie (jeszcze daj Boże żeby dobrze…), więc płać mi! Daj mi podwyżkę! Mi się należy!”. I tylko nie wiem, czy to pokłosie mentalności rodem z poprzedniego ustroju („Czy się stoi czy się leży, 500 złotych się należy”) czy też smutnego faktu, że większość ludzi nie wykonuje pracy, która ich NAPRAWDE interesuje, tylko ma po prostu opłacić rachunki i przyjemności….Wydaje mi się więc, że tu jest wielkie pole do pracy – uczenie ludzi, żeby próbowali odkryć jakie są ich prawdziwe talenty, umiejętności i zainteresowania i zgodnie z nimi układać życie zawodowe. Wtedy postawa jest zupełnie inna i proaktywność przychodzi sama…

Leave a comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *